уторак, 01 децембар 2020

Друштво

×

Упозорење

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 227

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 206

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 205

ОДЛАЗИ У ИСТОРИЈУ Гаси се некадашњи индустријски мастодонт

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 
Група Застава возила која је, након декомпоновања некадашњег највећег индустријског комплекса на Балкану, Групе Застава, сведена на произвођаче путничких, привредних, специјалних и прикључних возила, те још неких мањих предузећа, дефинитивно одлази у историју. У Групи Застава возила јуче је, наиме, након дужег одлагања, почела реализација последњег социјалног програма, за који се изјаснило 92 од укупно 112 запослених у Холдингу, Резервним деловима и Хортикултури крагујевачке компаније. Председница синдиката у Групи Застава возила Гордана Симов за наш лист каже да је реализација социјалног програма "почетак дефинитивног краја" те групе, односно производње аутомобила, камиона, специјалних и прикључних возила под називом "Застава". Подсетимо, у производњи путничких, привредних, других возила и делова, крајем 80-их прошлога века, кад је Застава била на врхунцу, само у Крагујевцу било је ангажовано више од 30.000 радника. На простору бивше Југославије, од производње аутомобила и осталих возила марке "Застава" живело је неколико стотина хиљада радника, плус чланова њихових породица. Сада је тај комплекс фабрика остао без производње лаких и средњих камиона и специјалних аутомобила (пик-апова), који су деценијама излазили из погона Заставе у Сомбору. У њима закупац, грчка фирма Спајдер, већ дуже производи контејнере за јавну хигијену. Шансу да опстане има једино производња прикључних возила (аутомобилских приколица), и то искључиво захваљујући Французима, који најозбиљније намеравају да наставе и унапреде ту производњу у центру Шумадије. Има, с друге стране, индиција да би у делу Заставе камиона, о чему је наш лист већ писао, могла да се организује производња војних возила, или делова за њих, али то, уколико и заживи, неће бити ни бледа сенка некада моћне крагујевачке камионске индустрије, у којој је, у заједничкој компанији са Заставом учествовао италијански ИВЕКО. Иначе, реализација социјалног програма у Групи Застава возила јуче није почела у Застави камионима и произвођачу аутомобилских приколица Застави ИНПРО, али из различитих разлога. У Камионима, у којима се одлазак из предузећа изјаснило 65 од преостала 72 радника, исплата отпремнина привремено је одложена до почетка наредне седмице, јер се у овој фабрици и даље суочавају са потраживањима поверилаца, пре свега бивших и садашњих радника, који судским путем настоје да "извуку" заостале зараде. У Застави ИНПРО, пак, реализација социјалног програма одложена је због преговора са дугогодишњим пословним партнером, француским Триганоом, о наставку и организацији производње прикључних возила. Социјални програм у ИНПРУ, чију већину радника чине особе са инвалидитетом, односиће се на оне запослене који неће бити обухваћени споразумом са Триганоом, али и оне који желе да оду уз отпремнину. Фабрика би, према још непотврђеним најавама, али с обзиром на здравствени статус упослених, требало да остане заштитна радионица.

Тригано регистровао предузеће у Србији

Француски Тригано управо је, према информацијама нашег листа, регистровао фирму за производњу прикључних возила у Србији, под називом Тригано приколице, са седиштем у Крагујевцу, што је јуче пренето и запосленима у Застави ИНПРО. Тригано, поред производног програма, треба да преузме и око 200 радника ИНПРА.

Расте извоз фирми из Шумадије и Поморавља

Крагујевац - Привреда Шумадије и Поморавља је у првом овогодишњем кварталу на светска тржишта извезла производе у вредности од око 523 милиона долара. У истом периоду увезла је робу и услуге за 375 милиона долара чиме је остварен спољнотрговински суфицит од 148 милиона динара. У поређењу са истим периодом 2015., овогодишњи суфицит у прва три месеца већи је за 11,7 процената. Истовремено, покривеност увоза извозом повећана је за девет и по одсто. Највећи извозници су и даље компанија Фијат Крајслер аутомобили Србија и остале фирме из области аутомобилске индустрије лоциране у овом делу Србије (Јура и друге), затим произвођачи намештаја (Форма Идеале), оружја (Застава), као и аранђеловачка фирма Пештан, Кроношпан из Лапова и други. Међу извозницима, компанија "Милановић инжењеринг" бележи пет пута већи извоз делова шинских возила за Сименс, фирма "ТПВ Шумадија" повећала је пласман на иностраним тржиштима за 88 процената, "Графостил" за 63 одсто, а у самом врху листе (нај)успешнијих налазе се Текниа и СЦГМ Крагујевац. З. Р. Данас

Најчитаније